Nivelul crescut al colesterolului din sânge, nu doare și nici nu deranjează, la fel ca și hipertensiunea. Astfel, se poate întâmpla să nu știm că avem colesterol crescut ani de zile. Însă, acesta reprezintă un risc major pentru sănătatea noastră.

Dacă nu obișnuiți să vă faceți controale preventive regulate sau nu sunteți sub observație pentru alte afecțiuni – de exemplu hipertensiune sau diabet, atunci aflați de hipertensiune din întâmplare.

Colesterolul este o substanță importantă, care constituie o  parte din membranele celulare,  se regăsește în anumiți hormoni sau acizi biliari. Este produs de ficat în cantitate suficientă, deci nu este necesară creșterea nivelului acestuia prin alimentație.

 Nu doar colesterolul

Nivelul crescut al colesterolului în sânge este denumit hipercolesterolemie. Uneori se folosește incorect și termenul de dislipidemie sau hiperlipidemie, însă nu este corect, pentru că aceste expresii au o semnificație mai complexă. Pe lângă colesterol, care este cel mai cunoscut, în sânge se mai regăsesc și alte grăsimi – trigliceridele. Acestea, conform specialistilor, nu sunt atât de periculoase, iar nivelul lor poate fi reglat printr-o alimentație corespunzătoare. Colesterolul mărit prezintă un factor de risc și poate duce la apariția aterosclerozei.

Când este prea mult

Optim ar fi ca nivelul colesterolului să nu depășească 5 mmol/l (<200 mg /dL) , însă întotdeauna trebuie ținut cont de un pacient concret și starea lui de sănătate, individual. Spre exemplu, pentru un bărbat de 30 de ani, care face sport, are o alimentație sănătoasă, valoarea de 5,2 este o valoare ok, însă pentru un bărbat de 60 de ani, cu diabet și supraponderal, și valoarea de 5 mmol/l este mare.

Dacă doriți ca analiza cu privire la nivelul grăsimilor din sânge (inclusiv colesterol) să fie cât mai obiectivă, și valorile să nu fie deformate, ar trebui să respectați următoarele reguli înainte de recoltarea probei de sânge:

  • Nu faceți schimbări majore în stilul de viață, înainte cu două săptămâni
  • Nu consumați alcool cu două zile înainte de recoltare (crește valorile gărsimilor)
  • Nu mâncați cu 9-12 ore înainte de recoltare
  • Stați liniștiți în sala de așteptare cel puțin 10 minute înainte de recoltarea probei de sânge.

Valorile normale ale nivelului de colesterol

Colesterol total : < 5,0 mmol/l

Colesterol HDL (colesterol ”bun”)  

bărbați: < 0,9 mmol/l

femei: < 1,1 mmol/l

Colesterol LDL sau colesterol  „rău“: < 3,4 mmol/l

Alimentele care reduc nivelul grăsimilor din sânge

Legumele – de orice fel, chiar și cele congelate,  plante leguminoase, ceapa, usturoiul, cartofi fierți,

Fructele – proaspete sau uscate,

Cereale – tărâțe de ovăz, fulgi, terci de ovăz,

Patiserie – din cereale integrale, făină neagră,

Grăsimi – trebuie scăzut aportul lor în general, cele mai recomandate sunt cele din categoria acizilor grași nesaturați (uleiuri vegetale – de rapiță, de măsline, etc)

Carne – de pasăre, de vită, de iepure, vânat, oaie

Pește – pește oceanic (sardine, somon, losos, cod), păstrăv, știucă, biban – este important să înlăturăm pielea groasă. Se recomandă prepararea la abur, fără grăsimi,

Sâmburi (nesărați) – nuci, alune, fistic, migdale, susan, dovleac și floarea soarelui. Consumați cu măsură, conțin multe calorii,

Băuturi – apa plată, ceai, cafea instant sau la presso, băuturi hipocalorice și nonalcoolice,

Supe –ușoare de legume, fără rântaș,

Produse lactate – cele cu puține grăsimi  (atenție însă la zahăr sau amidonul din iaurturile fără grăsimi), albuș de ou, brânză cu grăsimi puține.

Conținutul de colesterol la  100 g din unele alimente bogate în colesterol :

  • ouă(1 buc) – 320 mg,
  • unt – 250 mg,
  • smântâna dulce – 110 mg,
  • untură – 300 mg,
  • ficat – 400 mg,
  • carne de vită – 270 mg,
  • carne de porc – 90 mg,
  • macrou– 50 mg,
  • crap – 35 mg,
  • cașcaval 60 % – 100 mg,
  • cașcaval 40 % – 70 mg,
  • cașcaval 30 % – 50 mg,

 

 

ÎNCEARCĂ GRATUIT

Pin It on Pinterest

Share This